Kuntavaalit 2021 | Tuusula

Kesän kynnyksellä

Kesä tekee tuloaan vaikka kovin lämpimiä päiviä emme ole vielä kokeneet. Keski-Uudellamaallakin valmistellaan kovasti uudelle hyvinvointialueelle siirtymistä. Vaikka Tuusula ei ole enää vuosiin järjestänyt itse sote-palveluita, kunnanvaltuutettuna saan yhä ylivoimaisesti kaikista viesteistä/palautteista eniten yhteydenottoja juurikin sote palveluiden toiminnasta – tai pikemminkin niiden toimimattomuudesta Keusoten järjestämänä ja tuottamana.

Säännöllisesti julkisuudessa, esimerkiksi some-palstoilla käydään keskustelua siitä kuka on saanut yhteyden terveyskeskukseen ja kuka ei, ken sai nopeaa palvelua ja toiselle ei tullut koskaan takaisinsoittoa. Tämä laadun ja hoitoon pääsy vaihtelevuus kuntakohtaisesti (Keusoteen kuuluu 6 kaupunkia ja kuntaa) onkin juuri yksi huolestuttavimmista seikoista. Miksi näin on? Usein on myös niin että kun vaivat pitkittyvät, ne monimutkaistuvat.

Tuoreen alueemme potilasasiamiehen raportin mukaan tyytymättömyys Keusote alueen palveluihin on selvästi lisääntynyt. Erityisesti asiakkaat ovat olleet palautteissaan tyytymättömiä palvelun tuottamiseen, jonotus- ja käsittelyaikaan, tietosuojaan ja asiakkaan kohteluun. Edelleen tuon raportin mukaan parannusta pitäisi saada ajanvarauksen sujuvoittamiseen ja takaisinsoittojärjestelmän toimivuuteen. Tutkimuksiin ja hoitoon pitäisi päästä ajallaan sekä viivästyksistä tulisi tiedottaa. Itseäni kuntapäättäjänä kiinnostaa enemmän tämä laaja kuva, ei niinkään yksittäinen tapaus koska aina on päiväkohtaisia muuttuvia tekijöitä. Eräs Keusote alueen terveyskeskuksessa työskentelevä hoitaja kertoi minulle pari viikkoa sitten, että puheluita on odottamassa takaisinsoittoa jopa yli 300 heidän työpisteessä. Joten siitä voi jokainen päätellä miksi puhelua ei tule…

Potilasasiamiehen raporttiin on syytä suhtautua vakavasti, erityisesti tuusulalaisten edustajiemme hyvinvointialueella. Potilasasiamiehen toiminta on olennainen osa terveydenhuollon laatu- ja oikeusturvaa. Me perusterveet työikäiset voimme spekuloida ja “hifistellä” loputtomiin hienoilla sähköisillä järjestelmillä, oma-olo sovelluksilla ym “ketterillä palveluilla”, mutta samalla täytyy ymmärtää että vakavasti sairaat ja iäkkäät ihmiset eivät jaksa odottaa, eivät hallitse tai omista tarvittavia laitteita, eivätkä yksinkertaisesti jaksa tällaista “rumbaa”. Pari vuotta sitten aluehallintovirasto huomauttikin Keusotea siitä, että terveyskeskuksessa on oltava sen aukioloaikana mahdollisuus suoriin kontakteihin. Puhelimeen on vastattava. Tämä asia ei ole ilmeisesti suuressa kuvassa parantunut.

Heti alkusyksystä, elokuussa on tulossa hakuun uusi hyvinvointialueen johtajan paikka. Se tulee olemaan aivan kohtalokkaan tärkeä pesti, minkälaiseen suuntaan hyvinvointialue alkaa muotoutumaan. Paikalle tarvitaan erittäin vahvoja näyttöjä isojen organisaatioiden menestyksekkäästä johdosta omaavia hakijoita. Toivottavasti saadaan monia hyviä hakijoita joiden soveltuvuutta tehtävään päästään tekemään.

Ensin on kuitenkin edessä kesä 🙂 Tuusulassakin on upea kattaus kesätapahtumia. Uutuutena tulossa Rykmentinpuistorock kesäkuussa Hyrylässä, samoin perinteinen Montturock, Krapin pajan puistokonsertit ja kesäteatteri, Onnelan Impivaaran konsertit, Gustavelundin kesätapahtumat, Tuusulan museot ja vaikka mitä. Aleksis kiven kuolemasta 150 vuotta juhlavuosi näkyy koko vuoden tapahtumina. Kannattaa hypätä pyörän selkään nauttimaan Tuusulan kesätapahtumista!

Tuoreet uutiset kertovat, että vaikka Uusimaa on jopa menettänyt asukkaitaan, Tuusula porskuttaa nyt kärjessä ja olemme koko maassa muuttovoittoisempia kuntia. “Minä elän!” teema sopiikin hyvin meille, olemme ihana maaseutukunta aivan Helsingin lähettyvillä. Ehkä parempaa sijaintia ei voisikaan olla mitä Tuusulalla on! Jatkamme Tuusulan kunnanvaltuustossa päätöksillämme hyviä edellytyksiä elää jatkossakin täällä.

Elämyksellistä kesää ja ollaan yhteydessä!

tuusula.fi/minaelan
rykmentinpuistorock.fi
tuusula.fi/museot
montturock.fi
krapinpaja.fi

Mirka Kovalainen
Tuusulan kunnanvaltuutettu

Tuusulan Erkkola 29.5.2022.