Kuntavaalit 2021 | Tuusula

VALTATAISTELLEN HYVINVOINTIALUEELLE?

Ei ole kulunut montaa viikkoa siitä, kun saimme Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle hartaasti odotetun uuden johtajan. Koko Suomessa hyvinvointialueet aloittavat toimintansa 1.1.2023. Vaikka äänestystulos oli selvä, päätöksestä on jo valitettu hallinto-oikeuteen. Valittajina ovat Sirkka Rousu (sdp) ja Harri Tohmo (aluevaltuutettu Irma Pahlmanin sdp läheinen). Monen muun kuntapäättäjän tavoin olen nyt pohtinut, kuinka perillä aluevaltuutetun läheinen on ollut aluehallituksen sisäisistä asioista? Sekä Rousu että Pahlman ovat aluehallituksen jäseniä.

Mikko Komulainen valittiin uudeksi hyvinvointialueen johtajaksi. Aluevaltuusto äänesti asiasta suljetulla lippuäänestyksellä, laillisesti ja kokonaisarvioon perustuen. Voiko tämän demokraattisempaa tapaa olla olemassakaan? Kuinka aluehallituksen jäsenet eivät puuttuneet nyt valittamiensa asioiden tilaan prosessin aikaisemmissa vaiheissa? Koko rekrytointiprosessi on ollut aluehallituksen päätäntävallassa, alusta loppuun saakka. Mikä esti puuttumasta ennen kuin asia tuotiin lopulliseen päätöksentekoon aluevaltuustoon? Toivottavasti aluehallituksen työtä ei ala heti alkuvaiheessa leimaamaan se, että valitetaan päätöksistä jotka eivät itseään miellytä. Edessä on mittavat haasteet ja ennemminkin pitäisi kääriä hihat ja alkaa yhteistyössä uuden johtajan kanssa hoitamaan alueemme parempia sotepalveluita. Tällä hetkellä näiden palveluiden ei voi sanoa olevan kovin hyvissä kantimissa Keusoten kunnissa – ainakaan asukkaiden palautteita lukiessa esimerkiksi terveyskeskuspalveluiden piiriin pääsemisestä, takkuavista yhteydenotto pyynnöistä alkaen. Kuralla olevasta taloudesta ei kannata tässä kohtaa edes mainita.

Hyvinvointialueiden johtajien valinnoista on valitettu muuallakin Suomessa. Lopputulemaa valitukset eivät tule muuttamaan, tietyt asiat hidastuvat ja vaikeutuvat. Onko tämä tarkoituskin? Valitusten käsittelyaika hallinto-oikeudessa on noin 1,5 vuotta. Keusoten johtoon haluttiin muutos ja se saatiin. Valittajien perusteet ovat kovin ohuet. “Kokemus ja tohtoritutkinnot” ; Suomessa 21:lla hyvinvointialueella noin puolella johtajista ei ole tohtoritutkintoa eikä edes pitkää kokemusta sote johtamisesta, vrt. esimerkiksi Keski-Suomi, Kanta-Häme ja Kymenlaakso. Valitulta Mikko Komulaiselta nämä kuitenkin löytyvät.

Kuten arvata saattaa, kulisseissa kuohuu. Valtataistelu on käynnissä. Meille kuntapäättäjillekin asti on kantautunut sieltä täältä terveisiä, että kovasti vaalin hävinneelle väistyvälle johtajalle Pirjo Laitinen-Parkkoselle yritetään puuhata jonkinlaista johtajan paikkaa hyvinvointialueelle. Hän toki siirtyy sinne vanhana työntekijänä, mutta mitään tarvetta uusien johtajan paikkojen luomiselle tuskin on. Jos tällainen uusi johtajan paikka väkisin hänelle luodaan “hyväveliverkoston” tuella, lupaan itse valittaa siitä hallinto-oikeuteen.

Mirka Kovalainen, Tuusulan kunnanvaltuutettu