Mielenterveyden häiriöiden tunnistaminen ei ole aina aivan helppoa. Monet mielen oireet kuten pelko, suru, uupuminen, suuttumus, ajoittaiset mielialan vaihtelut ja unettomuus kuuluvat aika ajoin lähes kaikkien ihmisten elämään. Silloin kun jokin oire alkaa haittaamaan ihmisen toimintakykyä ja rajoittamaan monella tapaa elämää ja ihmissuhteita, saattaa olla aika hakea apua. Raja mielenterveyden ja sairauden välillä voi olla häilyvä eikä sitä aina tarkasti pystytä mittaamaankaan.
Mieli voi sairastua yhtä lailla kuin kehokin. Mielenterveys on myös kykyä reagoida rakentavasti ongelmiin ja kommunikoida toisten ihmisten kanssa. Peruskoulussa, mahdollisesti jo alakoulusta alkaen, tulisi nuorille opettaa Tuusulassa mielenterveyden perusteita ja mielenterveyden ensiaputaitoja. Mielenterveysongelmat lisääntyvät, menossa oleva koronapandemia on vaikeuttanut monen mielenterveyden ongelmista kärsivien vointia entisestään. Arviolta jo joka viides suomalainen sairastaa jotakin mielenterveyshäiriötä.
Nuorille olisi tärkeää saada tietoa miten toimia jos ystävä viiltelee itseään, kärsii paniikkioireista tai miettii itsetuhoisia aikeita. Miten nuori toimii itse jos kokee loputonta uupumusta ja tunnetta siitä ettei jaksa enää. Myös perheenjäsenillä voi olla erilaisia ongelmia joiden edessä nuori on avuton tai keinoton, mihin silloin voi ottaa yhteyttä? Aivan arkipäiväisessä opetuksessa olisi tärkeää saada tietoa erilaisista ongelmista, vahvistaa nuorten tunnetaitoja ja toimintataitoja oikeissa tilanteissa. Näiden asioiden tekeminen tutuksi vähentää myös mielenterveyden ongelmin yhä liittyvää ”stigmaa”.
Tuusulassa mielenterveyden ensiaputaitojen opetuksesta on tehty myös valtuustoaloite. Toiveikkaana seuraan miten aloite etenee.